Kalkulator OC i AC - szybki i dokładny
do 76 ofert ubezpieczenia

Porównaj i oszczędź nawet 517 zł na OC
5 minut wypełniania formularza
pełne, wiarygodne porównanie nawet 76 ofert
możliwość zakupu online każdej oferty

  • Proama
  • Link4
  • PZU
  • Gothaer
  • AXA
  • Aviva
  • Benefia

Szanse i zagrożenia rozwoju porównywarek ubezpieczeniowych w Polsce

Szanse i zagrożenia rozwoju porównywarek ubezpieczeniowych w Polsce
mfind.pl

Rynek ubezpieczeń w Polsce

Organizacja Insurance Europe zrzeszająca izby ubezpieczeniowe z państw europejskich (m.in. Polską Izbę Ubezpieczeń), w swoim raporcie European Insurance in Figures podaje, że w 2013 roku średnia składka ubezpieczeniowa na osobę w Polsce wynosiła 357 euro. W porównaniu z europejską średnią wynoszącą aż 1883 euro rodzimy rynek wypada nadzwyczaj perspektywicznie – nie jest jeszcze „nasycony” ubezpieczeniami i może się rozwijać. Ponadto komunikacyjne ubezpieczenie OC w Polsce jest jednym z najtańszych w Europie

Czytaj także: Dlaczego w Polsce mamy takie tanie OC?

Czy te rewelacyjne wyniki oznaczają, że rynek ubezpieczeniowy w naszym kraju wygląda lepiej niż wydaje się przeciętnemu posiadaczowi komunikacyjnego OC?

Niekoniecznie – należy bowiem zwrócić uwagę, że pomimo braku wyraźnych wstrząsów makroekonomicznych, ostatnie dwa lata przyniosły spadki wartości polskiej branży ubezpieczeń. Według danych KNF rok 2012 był dla ubezpieczycieli w naszym kraju rokiem największych sukcesów, natomiast przez kolejne dwa lata branża odnotowała spadki wartości ubezpieczeń non-life, czyli również komunikacyjnych.

Biorąc pod uwagę prokonsumenckie zmiany na rynku ubezpieczeniowym, które weszły w życie w 2015 roku (wytyczne KNF w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych, powszechna bezpośrednia likwidacja szkód), w najbliższych miesiącach można się spodziewać wzrostu kosztów po stronie towarzystw ubezpieczeniowych, a co za tym idzie, podwyżki składek ubezpieczeniowych. Wyższe ceny ubezpieczenia OC mogą jednak nie mieć bezpośredniego przełożenia na poprawę w zakresie składki przypisanej brutto ogółem. Wzrost cen polis obowiązkowych może bowiem sprawić, że polscy kierowcy zaczną szukać oszczędności na ubezpieczeniach dobrowolnych, przede wszystkim autocasco.

Kolorowa przyszłość rynku porównywarek?

Tymczasem z danych Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że pomimo trudnych czasów dla branży ubezpieczeniowej wartość ubezpieczeń sprzedanych przez internet stale rośnie – z około 23 mln zł w roku 2007 do 177 mln w roku 2013. Polacy kupują coraz mniej ubezpieczeń (a właściwie kupują coraz tańsze ubezpieczenia), jednak jak już kupują, to coraz chętniej sięgają po komputer z internetem, rzadziej po telefon.

Wartość ubezpieczeń działu II (non-life)
sprzedanych prze internet i telefon
RokUbezpieczenia sprzedane przez internet (w tys. zł)Ubezpieczenia sprzedane przez telefon (w tys. zł)
200722 740262 985
200852 506262 435
200981 638240 633
201099 151238 564
2011117 876288 874
2012169 619285 970
2013176 970268 575

Dane: KNF

Można spodziewać się, że w najbliższych latach wzrostowy trend w e-sprzedaży ubezpieczeń utrzyma się. O ile bowiem można uznać, że przy utrzymaniu obecnego stanu posiadania Polaków branża ubezpieczeniowa nie ma co liczyć na skokową poprawę wyników, o tyle sprzedaż ubezpieczeń przez internet będzie rosła. Perspektyw rozwoju ubezpieczeniowego e-commerce, którego częścią są porównywarki, należy upatrywać nie tyle w tendencjach na rynku ubezpieczeniowym, ale bardziej we wciąż rosnącej powszechności dostępu do internetu i w rosnącym zainteresowaniu dokonywaniem zakupów za pośrednictwem stron www, np. z wykorzystaniem popularnych porównywarek cen AGD/RTV.

Czytaj także: Wszyscy szukają najtańszego OC. Porównywarka ubezpieczeniowa spełnia te oczekiwania

Taniej, szybciej, wygodniej – co może zaoferować porównywarka ubezpieczeń?

Z powodzeniem funkcjonujący od kilku lat w Polsce rynek ubezpieczeniowy direct utwierdził konsumenta w przekonaniu, że produkty finansowe można z powodzeniem nabyć za pośrednictwem sieci, bez konieczności wychodzenia z domu. Taka świadomość otwiera nowe możliwości do porównywarek ubezpieczeniowych, które powstają z myślą o klientach, którzy zakup polisy tradycyjną drogą uważają za stratę cennego czasu. Stworzenie efektywnego, dobrze prosperującego agregatora jest ciągle jeszcze kwestią wypełnienia pewnej niszy – na polskim rynku istnieje niewiele porównywarek z ugruntowaną pozycją wśród konsumentów.

Ze względu na małą konkurencję, powstające na bazie multiagencji ubezpieczeniowych porównywarki nie doznały jeszcze twardych obostrzeń ze strony regulatorów (jak miało to miejsce np. w Indiach), a  firmy ubezpieczeniowe, które mają swoje serwisy direct, są otwarte i odpowiednio przygotowane technologicznie na współpracę z porównywarkami.

Czytaj także: Porównywarki w Indiach nie mają lekko. Czy wytyczne nadzoru ich nie zabiją?

Rozdźwięk między cenami dostępnych ubezpieczeń powoduje, że możliwość porównania ofert w jednym miejscu budzi zainteresowanie potencjalnego klienta, zagubionego w szumie informacyjnym. Porównywarka ubezpieczeniowa oferuje podobną usługę jak znane i utrwalone już na rynku porównywarki cenowe typu Ceneo lub Skąpiec. Przed klientem takiego agregatora otwierają się nowe możliwości:

  • obiektywne porównanie cen ubezpieczenia
  • możliwość zakupu ubezpieczenia online
  • profil klienta pozwalający zapisać jego dane, dzięki czemu kolejne porównanie ofert jest szybsze i łatwiejsze
  • oferty wielu towarzystw w jednym miejscu
  • możliwość szczegółowego porównania warunków ubezpieczenia – bardziej świadomy zakup
  • przypomnienie o dacie zakończenia umowy OC
  • aplikacje i wersje mobilne mogące zapewnić dostęp do wszystkich funkcjonalności porównywarki za pomocą przenośnych urządzeń

Czytaj także: Dobre praktyki porównywarek ubezpieczeniowych. Jak powinna działać dobra porównywarka?

Siła przyzwyczajeń – co stoi na drodze porównywarkom?

Trudno przezwyciężyć nawyki dużej części klientów, którzy kupują ubezpieczenie u tego samego agenta od lat, wpadli w rutynę przy przedłużaniu ciągle tej samej polisy OC, a na dodatek boją się dokonywać transakcji przez internet, więc zakup za pośrednictwem porównywarki wydaje im się niepewny. Funkcjonowanie agregatora wymaga podania szczegółowych informacji o sobie i przedmiocie ubezpieczenia, a w dzisiejszych czasach trudno bez wahania zostawić osobiste dane w sieci. Ponadto Polacy boją się natrętów, a proces sprzedaży leadów ubezpieczycielom może prowadzić do nachalnej polityki marketingowej. Funkcjonujące dotychczas na rynku porównywarki nie rozpieściły klientów – początkujące i mało znane inicjatywy pozostawiają jeszcze wiele do życzenia.

Nawyki konsumentów to jedna sprawa, przyzwyczajenie branży ubezpieczeniowej – druga. Silne lobby agencyjne, zniżki oferowane jedynie przy bezpośrednim kontakcie z agentem oraz opieszałość firm ubezpieczeniowych w procesie integracji z porównywarką mogą zagrozić rozwojowi inicjatywy, która już na wstępie wymaga dużego zaplecza merytorycznego i finansowego.

Porównywarka ubezpieczeniowa może okazać się nieefektywna również ze względu na wewnętrzne błędy strukturalne, takie jak:

  • zbyt długie formularze
  • brak dokładnego porównania zakresu ofert
  • brak jasnej informacji o licznie porównywanych towarzystw
  • trudny i mało intuicyjny proces zakupu online
  • brak wyników porównania pomimo deklaracji (porównywarki często nie wyświetlają wyników kalkulacji, a jedynie podają kontakt do ubezpieczyciela)
  • brak pełnego wsparcia posprzedażowego (np. pomocy w likwidacji szkód)

Tak jak nowoczesne rozwiązania zobowiązują klienta do zmiany nawyków, tak nowoczesny klient zobowiązuje przedsiębiorcę do efektywności i uczciwości. Ta zwrotna zależność powinna wykształcić nowe, pozytywne wzorce dla rynku e-commerce i sprzyjać rozwojowi porównywarek ubezpieczeniowych.

Opracowanie: Ewa Niepytalska

 

Podsumowanie

  • Ceny ubezpieczenia OC w Polsce są jednymi z najniższych w Europie.
  • Mimo to Polacy szukają oszczędności na obowiązkowym ubezpieczeniu samochodu.
  • Porównywarki ubezpieczeń pozwalają szybko porównać ceny i kupić najtańsze OC.
  • Z roku na rok rośnie w Polsce sprzedaż ubezpieczeń przez internet.
  • Zmiana pokoleniowa otwiera nowe szanse dla porównywarek ubezpieczeniowych.
  • Do przezwyciężenia pozostają nawyki konsumentów, przyzwyczajonych do kupowania ubezpieczeń u agentów.

Do maja 2016 r. redaktor naczelna Akademii mfind. Z zamiłowania pomagam klientom w sporach z zakładami ubezpieczeń. Jestem ubezpieczeniowcem z sześcioletnim doświadczeniem, po studiach podyplomowych. W wolnym czasie poszukuję ciekawej muzyki i nowych roślin do ogrodu.

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

avatar
wpDiscuz