mfind.pl

Ubezpieczenie cargo jest najpewniejszym sposobem na uzyskanie odszkodowania w przypadku powstania szkód. Polisa może chronić wartość całego towaru, w przeciwieństwie do OC przewoźnika, które często ma ustaloną maksymalną kwotę odpowiedzialności, co sprawi że odzyskamy tylko część wartości utraconego towaru. Z kolei OC spedytora w ogóle nie obejmuje szkód powstałych z winy przewoźnika.

Podsumowując: Przy OC przewoźnika, czy spedytora ufasz swoim kontrahentom, a po części firmom ubezpieczeniowym, w których zabezpieczyli swoje interesy. Przy cargo sam płacisz za ochronę, ale też masz wpływ na warunki ubezpieczenia, a w przypadku szkody możesz otrzymać nawet 100% wartości zniszczonego towaru.

Czy to się opłaca?

Z cargo korzystają zarówno ci przedsiębiorcy, którzy sprzedają swój towar, jak ci, którzy coś sprowadzają. Dla dużych firm wykupienie polisy jest oczywistością, dla drobnych handlowców jest to duży koszt, ale kalkulując pamiętaj, że ubezpieczyciele oferują polisy w wielu wariantach:

  • podstawowy – obejmuje najważniejsze zdarzenia losowe. Zniszczenie towaru w skutek huraganu, pożaru, wypadku TIR-a, a nawet ulewny deszcz powinny znaleźć się w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU)

  • rozszerzony – poszerza odpowiedzialność o przypadki kradzieży towaru, także jeśli towarzyszyło mu włamanie

  • pełny – obejmuje wszelkie zdarzenia losowe, oczywiście tylko w teorii, bo w OWU polisy cargo, jak w każdym ubezpieczeniu znajduje się cały katalog wyłączeń odpowiedzialności.

Ubezpieczyć towar możesz zarówno gdy korzystasz z zewnętrznego przewoźnika, jak i wtedy gdy we własnym zakresie zajmujesz się transportem.

Długa lista wyłączeń

Zawierając umowę ubezpieczenia powinieneś dokładnie przeczytać punkt ogólnych warunków (OWU) mówiący o wyłączeniach odpowiedzialności. Oprócz bardzo hipotetycznych wydarzeń, takich jak wojna czy atak terrorystyczny, w przypadku których ubezpieczyciel nie chce odpowiadać za utracone mienie, odszkodowania nie dostaniesz również w kilku bardziej prawdopodobnych przypadkach. Najczęściej ukrywają się one pod hasłem rażące niedbalstwo. Jeszcze kilka lat temu „Gazeta Ubezpieczeniowa” alarmowała, że niedbałym zachowaniem może być nawet zboczenie samochodu z ustalonej wcześniej trasy. Odszkodowanie może też przejść Ci koło nosa, gdy towar będzie niewłaściwie załadowany, oznakowany, lub źle opakowany.

Wyłączenie odpowiedzialności dotyczy nie tylko towaru, ale i pojazdu, szczególnie gdy jest on uszkodzony albo nieprzystosowany do przewozu danego rodzaju produktów. Przypadków wyłączeń może być bardzo dużo i warto pamiętać, że rzeczoznawca przy likwidacji szkody może czepiać się wszystkiego.

Rodzaje polisy

Pora wybrać właściwą polisę. Zakłady ubezpieczeniowe najczęściej proponują:

  • jednorazowe – np. na przewóz sprzętu RTV z Białegostoku do Wrocławia konkretną trasą w danym dniu

  • obrotowe – obejmujące wszelkie towary danej firmy – telewizory, pralki, zmywarki (rodzaje mienia muszą być również dokładnie podane, jeżeli twój asortyment w najbliższych miesiącach może się zmienić, zadbaj o specjalną klauzulę w umowie) przewożone przez tego samego przewoźnika do Wrocławia, Poznania, czy Gdańska (tutaj konkretna trasa nie ma znaczenia). Polisa obrotowa zawierana jest na rok.

Polisa cargo chroni towar przewożony w rozmaity sposób, drogą kolejową, lub samochodową, razem z etapem przeładunku lub koniecznego składowania. Ładunek może być importowany lub wysłany na eksport, ale pamiętaj, że ubezpieczenie obejmuje jednak tylko terytorium naszego kraju. Gdyby jednak firma chciała ubezpieczyć swoje produkty również zagranicą musi zdecydować się na…

Ubezpieczenie w transporcie międzynarodowym

Najważniejszym terminem przy zawieraniu tego rodzaju polis jest Instytutowa Klauzula Ładunkowa (ICC). System klauzul wprowadzony został wiele lat temu i nadal cieszy się uznaniem wśród przewoźników. Zostały one stworzone dla transportu morskiego i miały zabezpieczać przed zalaniem przewożonego towaru, wypadnięciem za burtę albo uszkodzeniem przy przeładunku w porcie. Z czasem zostały poszerzone o pozostałe środki transportu, przede wszystkim drogą samochodową i kolejową.

Klauzule ICC opatrzone są trzema pierwszymi literami alfabetu, przy czym ICC A oznacza pełny zakres ubezpieczenia, ICC C obejmuje tylko podstawowe zdarzenia takie jak pożar, eksplozja czy wypadek środka transportu. Osobne klauzule przeznaczone są dla konkretnych, specyficznych środków transportu, np. Air Cargo.

Warto pamiętać, że jednym z głównych wyłączeń ubezpieczenia cargo jest strajk. Jakiekolwiek kłopoty z towarem, wynikające z protestu np. kontrolerów lotów, nie będą uwzględnione przez ubezpieczyciela.