mfind.pl

Co to jest ePUAP?

Rozwinięcie tego skrótu wyjaśnia zagadkę – jest to Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Ten system informatyczny powstał w 2008 roku, aby ułatwić Ci życie i umożliwić załatwienie wielu spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Powstanie ePUAP wynika z ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, która nakłada na nie obowiązek przyjmowania dokumentów w postaci elektronicznej. Generalnie chodzi o to, żeby Tobie, obywatelu, ułatwić życie – żebyś nie musiał stać w kolejkach i tracić czasu na walkę z biurokracją. Brzmi pięknie?

ePUAP – powód do dumy?

Wdrożenie i utrzymanie ePUAP do marca 2014 roku pochłonęło 98,4 mln złotych. Wprowadzanie tej platformy jest jednym z wątków infoafery ropracowywanej w ciągu ostatnich lat przez organy ścigana. Zamieszani są w nią zarówno urzędnicy jak i managerowie firm, także największych światowych koncernów. Wśród aresztowanych znaleźli się pracownicy administracji publicznej i dużych firm informatycznych. Z kolei akcja promująca ten sposób kontaktowania się z urzędami była bardzo słaba – większość osób uprawnionych do korzystania z tego rozwiązania nie wie, że istnieje taka możliwość. Materiały informacyjne są zawiłe i wcale nie ułatwiają pierwszego kontaktu z systemem. Może jednak mimo to funkcjonalność i przydatność systemu pozwolą Ci spojrzeć przychylnym okiem na ten projekt?

Jakie sprawy można załatwić przez ePUAP?

Lista spraw, które możesz załatwić za przez internet za pomocą ePUAP jest dość długa. Ze względu na tematykę Akademii mfind wymienimy tutaj: uzyskanie prawa jazdy, wymianę prawa jazdy i sprawy zawiązane z utratą tego dokumentu, następnie zarejestrowanie i wyrejestrowanie pojazdu, wymianę dowodu rejestracyjnego. Za pomocą ePUAP można nawet odwołać się od mandatu karnego tzn. osoba w ciężkiej sytuacji może złożyć wniosek o umorzenie grzywny, obniżenie lub rozłożenie na raty.

Oto lista najważniejszych spraw, które możesz załatwić przez ePUAP:

Motoryzacja i transport:

Sprawy obywatelskie:

  • Alimenty
  • Adopcja
  • Narodziny dziecka (becikowe, nadanie/zmiana numeru PESEL, rejestracja urodzeń)
  • Zawieranie małżeństwa
  • Śmierć członka rodziny
  • Zgłaszanie zmian w aktach stanu cywilnego
  • Uzyskiwanie odpisów akt stanu cywilnego
  • Zmiana imienia i nazwiska

Podatki, opłaty, cła

  • Rozliczenie podatku PIT i CIT
  • Deklarowanie podatku VAT
  • Uzyskanie ulgi podatkowej
  • Rozliczenie podatku rolnego i od nieruchomości
  • Interpretacje podatkowe (w tym także wydanie zaświadczenia o wysokości zobowiązań podatkowych spadkodawcy)
  • Rozliczenie podatku od środków transportowych
  • Podatek akcyzowy
  • Opłacenie mandatu
  • Odwołanie od mandatu karnego
  • Wnoszenie opłat skarbowych

Przedsiębiorczość

  • Zakładanie działalności gospodarczej
  • Prowadzenie i zakładanie działalności gospodarczej
  • Rozwijanie działalności gospodarczej
  • Uzyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej

Praca i zatrudnienie

  • Informacja dotycząca naboru kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska
  • Organizacja prac interwencyjnych
  • Przyznanie Statusu Zakładu Pracy Chronionej

Rejestracja w ePUAP, czyli zrób to sam

Załóżmy, że chcesz zarejestrować pojazd przez internet, bez wychodzenia z domu, bez wypełniania papierowych formularzy, bez stania w kolejkach. Wpisujesz w wyszukiwarkę internetową “epuap”,a na pierwszym miejscu wyskoczy adres epuap.gov.pl, klikasz w link i po chwili otwiera się strona ePUAP. Proste? Jasne, że proste! W centralnym miejscu strony pokaże Ci się lista spraw, które można załatwić za pomocą platformy. Wydawałoby się, że wystarczy kliknąć w wybraną sprawę i zacząć ją załatwić, ale niestety tak nie jest. Najpierw musisz się zarejestrować w systemie.

Założenie konta na platformie ePUAP, ustalenie loginu i hasła zajmuje kilka minut i nie odbiega bardzo od rejestracji w sklepie internetowym. W czym więc problem? Otóż, żeby załatwić cokolwiek przez ePUAP, musisz posiadać profil zaufany.

Po co profil zaufany na platformie ePUAP?

Profil zaufany to nic innego jak rodzaj Twojego podpisu w sieci, potrzebny do zatwierdzania dokumentów składanych przez Ciebie w wirtualnych urzędach. Profilem zaufanym potwierdzasz swoją tożsamość i stajesz się przez to wiarygodny dla urzędów. Konieczność wprowadzenia takiego rozwiązania wydaje się bardzo logiczna i niezbędna. Aby stać się posiadaczem profilu zaufanego, musisz zalogować się do platformy ePUAP i wypełnić wniosek. Przycisk “Złóż wniosek” znajdziesz w zakładce “Moje konto/Moje profile zaufane”. Wniosek sam się wypełni danymi, które wpisałeś przy zakładaniu konta. Należy jeszcze wypełnić pole “Sposób przekazywania danych służących autoryzacji”. Chodzi o to, czy autoryzacja Twojego wniosku odbędzie się za pomocą e-maila czy SMSa. Otrzymany tą drogą kod należy wpisać do wniosku.

Niestety na tym nie koniec. Konieczna jest osobista wizyta w wybranym punkcie i potwierdzenie Twojej tożsamości za pomocą dowodu osobistego lub paszportu. Masz 14 dni na wykonanie tego zadania. Później wniosek zostanie automatycznie odrzucony przez system. O ile miejsce takie jest łatwe do zlokalizowania – są to zwykle urzędy miejskie, placówki ZUS i urzędy skarbowe – o tyle nie jest ich wiele. Niestety też kończą przyjmowanie interesantów o godzinie 15.00. Jest to szczególnie dotkliwe dla mieszkańców mniejszych miejscowości,  czyli dla tych, którym możliwość załatwiania spraw przez internet mogłaby najbardziej się przydać. Pocieszające jest to, że to tylko jedna wizyta, dzięki której nie będziesz już tak często odwiedzać urzędów.

ePUAP w praktyce

Rozwiązanie to nie cieszy się dużym zainteresowaniem wśród obywateli. Po prostu korzystanie z niego jest bardzo zawiłe. Zastosowane rozwiązania informatyczne są bardzo niewydolne i awaryjne. ePUAP jak do tej pory, zamiast ułatwiać obywatelom życie, bardzo często je komplikuje. W początkowej fazie funkcjonowania projektu załatwienie sprawy osobiście w urzędzie zajmowało mniej czasu niż korzystanie z tego zaawansowanego technologicznie rozwiązania. Do tej pory zostało założonych ponad 380 tys. profili. Zważywszy, że uprawniony do tego jest każdy dorosły obywatel, jest to bardzo niewiele. Nie wiadomo też, ile z nich jest aktywnych, a ile założonych zostało z czystej ciekawości.

W sierpniu 2015 roku ePUAP ruszył w odnowionej wersji. Serwis wychodzi naprzeciw potrzebom użytkowników ulepszonym, przyjaźniejszym interfejsem i szybkością działania. Pozwala także załatwić coraz więcej spraw urzędowych bez wychodzenia z domu.

Informatyzacja coraz bardziej wkracza w nasze życie. I nie ma od niej ucieczki, niezależnie od tego, czy chcemy czy nie. Komunikacja między ludźmi i między firmami odbywa się już w wirtualnym środowisku. W Polsce za światem nie nadążają jedynie urzędy. Jak pokazują doświadczenia innych krajów, załatwianie spraw przez internet może bardzo ułatwić życie nie tylko obywatelom, ale i urzędnikom.

Czytaj także: Zawiadomienie o zbyciu pojazdu. Czym się różni od wyrejestrowania? Pobierz wzór