Polisa OCP przeznaczone jest dla Ciebie, jeżeli przewozisz towary zarobkowo, niezależnie od tego, czy masz dużą firmę, czy prowadzisz działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Ochrona obejmuje towar od chwili przyjęcia go do przewozu aż do czasu dostarczenia do odbiorcy. Nawet jeżeli jego dostarczenie zlecasz podwykonawcy, nadal jest on chroniony Twoim OCP.

OC Przewoźnika to ubezpieczenie, które teoretycznie jest dobrowolne. Prawo nie nakazuje ubezpieczać przewożonych towarów. Ale w praktyce firmy transportowe traktują je jako obowiązkowe. Klient zawsze będzie szukał przewoźnika, który ma OCP. Bo mimo że w każdym przypadku za towar w trasie odpowiada ten, któremu zlecono usługę, to uzyskanie odszkodowania od firmy, która nie wykupiła ubezpieczenia okazuje się bardzo trudne.

Ile kosztuje OC przewoźnika?

Eksperci szacują, że wykupienie OCP to wydatek w wysokości 0,5 – 1 procenta obrotów firmy. Najtańsza polisa kosztuje nawet kilkaset złotych, ale taka umowa może zawierać wiele wyłączeń, obejmować tylko część ładunku, a w rzeczywistości nadal narażać Cię na bardzo wysokie koszty w przypadku szkody.

Cena takiej polisy, która naprawdę będzie się opłacać, może sięgać kilku tysięcy złotych i zależy od:

  • sumy gwarancyjnej – im wyższa kwota, tym większa szansa, że ubezpieczyciel pokryje całkowity koszt utraconego lub uszkodzonego towaru

  • rozszerzenia ubezpieczenia o ryzyko rozboju

  • rodzaj towaru – niektóre ładunki określane są w umowie mianem „podwyższonego ryzyka”, a więc i powodujące podwyżkę ceny polisy. Są to: sprzęt komputerowy, RTV, AGD, alkohol i tytoń, części samochodowe oraz kawa, herbata i leki

  • obszaru, po którym się poruszasz – OCP w ruchu krajowym (tzw. OCP krajowe) i OCP międzynarodowe to dwa osobne ubezpieczenia, choć koszt polisy jest w obu przypadkach podobny

Warunki ubezpieczenia OC przewoźnika

Wykupując polisę będziesz musiał zadeklarować zarówno rodzaj przewożonego towaru, jak i jego procentowy udział we wszystkich Twoich przewozach. Taki zapis może sprawić jednak sporo kłopotu. Ubezpieczenie standardowo zawierane jest na rok, tymczasem po 11 miesiącach może się zdarzyć, że trafi Ci się nowy klient, który zapłaci za przewóz towaru, którego nie zadeklarowałeś u ubezpieczyciela.

Pułapką może stać się też wpisanie do polisy konkretnego pojazdu, którym będziesz woził towary. Jeżeli w trasie zepsuje Ci się samochód i całą zawartość naczepy trzeba będzie przeładować do innego auta, w dalszej trasie polisa OCP nie będzie Cię chronić. Lepiej więc w umowie unikać zapisu o konkretnych danych ciężarówki.

Jak kupić ubezpieczenie OCP przewoźnika?

Najlepiej indywidualnie negocjować warunki polisy, nie zdając się na standardową umowę, z którą agent przyjdzie na spotkanie z Tobą. To nie jest obowiązkowe ubezpieczenie OC pojazdu, którego warunki w różnych firmach niewiele różnią się między sobą, ewentualnie ceną. Przy OCP wiele zależy od Ciebie i od kompetentnego pośrednika. W tego rodzaju ubezpieczeniu, podobnie jak w większości ubezpieczeń dedykowanych firmom, najlepiej skorzystać z usług biura brokerskiego. Większość pośredników ubezpieczeniowych nie posiada doświadczenia w obsłudze ubezpieczeń transportowych i wiedzy pozwalającej na profesjonalne i kompetentne zawieranie tych ubezpieczeń – przestrzega wprost Jerzy Różyk, ekspert kancelarii brokerskiej.

Jeśli więc nie negocjowałeś indywidualnie treści Twojej polisy, powinieneś z uwagą ją przeczytać.

Problemy przy wypłacie odszkodowania

Problemów przy wypłacie odszkodowania może pojawić się dużo. Ubezpieczyciele szczególną uwagę zwracają na sprawę postoju, który w przypadku TIR-ów, zawsze jest pewnym ryzykiem. Zawodowy kierowca musi oczywiście zatrzymywać się na dłuższe postoje, ale powinien wybierać do tego parkingi strzeżone. Przed opuszczeniem pojazdu musi wyjąć kluczyk ze stacyjki, a potem sprawdzić wszelkie zamki i zabezpieczyć ewentualne otwory, którymi ktoś mógłby dostać się do samochodu. W przeciwnym razie, jeżeli tylko rzeczoznawcy uda się to udowodnić, sam będziesz musiał zapłacić odszkodowanie właścicielowi towaru.

Na zachętę warto dodać, że we wszelkich rankingach najlepszych firm transportowo-spedycyjnych obok wielu istotnych czynników, brane jest też pod uwagę posiadanie i warunki ubezpieczenia OC przewoźnika.

Ile kosztuje OC przewoźnika? Cena ubezpieczenia OCP

Niestety nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Dla każdej z firm ubiegających się o takie ubezpieczenie, cena będzie inna. Wynika to z faktu, że polisa OCP wyliczana jest na podstawie rocznych obrotów netto z usług przewozowych. Wniosek? Im wyższe obroty, tym wyższa stawka. Dodatkowo, takie czynniki jak wysokość sumy gwarancyjnej i typ przewożonych towarów także decydują o ostatecznej cenie ubezpieczenia przewoźnika. Pamiętajcie jednak, że cenę tą zawsze można negocjować.

O czym warto pamiętać kupując ubezpieczenie przewoźnika?

Należy zadbać o to, by suma gwarancyjna polisy OCP pokrywała 100% wartości przewożonego towaru. Zwróć także uwagę na franszyzę redukcyjną i jej wysokość. Dodatkowo warto sprawdzić, czy polisa obejmuje przewóz towarów niebezpiecznych ADR lub podwyższonego ryzyka, o ile nam na tym zależy. Z reguły szczególne przypadki wymagają dopłaty do podstawowej składki OCP.