"A jednak się kręci". Państwo nieudolnie zwalcza kręcenie liczników w używanych samochodach

Aktualizacja:
Kręcenie liczników – artykuł Punkta

Jeszcze kilkanaście lat temu przebieg zapisany na analogowych wskaźnikach bębenkowych trzeba było mozolnie cofać przy użyciu wiertarki. Dziś – wystarczy kliknięcie myszką. Klient dostaje to, czego chce – samochód z niskim przebiegiem. Dla polskiego kierowcy wyznacznikiem wartości samochodu jest jego przebieg: im niższy, tym wartość większa. A zgodnie z prawem ekonomii, tam gdzie jest popyt, jest i podaż.

Dlaczego kręcenie liczników jest złe?

Jakie praktyczne konsekwencje ma cofnięcie licznika, poza kwestią dobrego smaku i uczciwości? Dość istotne. Przede wszystkim, nie znając prawdziwego przebiegu auta i nie dysponując wiarygodną dokumentacją czynności serwisowych, nie sposób ocenić, w jakim auto jest stanie i jakich będzie wymagać nakładów finansowych. Najłatwiej pokazać to na przykładzie układu rozrządu, który – w przypadku konstrukcji z paskiem – wymaga cyklicznej wymiany. Przekroczenie granicznego przebiegu może doprowadzić do zerwania paska i konieczności remontu głowicy silnika. Nie znając realnego przebiegu auta trzeba pasek rozrządu (wraz z elementami prowadzącymi i zwykle także pompą wody) wymienić prewencyjnie. Koszt wynosi od kilkuset do prawie 2 tys. zł.

Biorąc pod uwagę, że największym zainteresowaniem cieszą się samochody mające 10 i więcej lat, trzeba się liczyć z tym, że także inne podzespoły w nich mogą być na granicy swojego technicznego życia. Dwumasowe koło zamachowe rzadko kiedy „dożywa” 200 tys. km, podobnie turbosprężarki. Przy takim przebiegu może się pojawić konieczność remontu automatycznej skrzyni biegów. To są już naprawdę spore wydatki, które mogą łatwo stanowić połowę wartości samochodu. Zaniżony przebieg auta jest takim samym oszustwem, jak twierdzenie o bezwypadkowej przeszłości samochodu powypadkowego – kwituje Jerzy Maliński, prezes zarządu Organizacji Pracodawców Motoryzacji „Moveo”.

Czytaj też: „POLAK LUBI BYĆ OSZUKIWANY”. SZCZERA ROZMOWA ZE SPRZEDAWCĄ UŻYWANYCH SAMOCHODÓW

Wojna z „krętaczami”

Reagująca z szybkością lodowca spływającego z gór administracja państwowa wreszcie dostrzegła problem masowego cofania liczników samochodów i od 1 stycznia 2014 roku Stacje Kontroli Pojazdów w czasie obowiązkowych badań technicznych mają obowiązek zapisywać stan licznika badanego pojazdu, a następnie go „archiwizować”. To słowo okazało się słabym punktem całej inicjatywy. Konieczność archiwizacji nie oznacza, że te dane są dostępne. Tak miało być, ale ta część systemu wciąż nie działa – przyznaje Wojciech Drzewiecki, szef firmy badawczej Samar. W praktyce więc na tym rozwiązaniu korzystają tylko uczciwi właściciele samochodów, którzy zbierają potwierdzenia badań z zapisanym przebiegiem. Przy sprzedaży auta można je pokazać i w ten sposób uwiarygodnić przebieg.

A jednak się kręci…

Nieuczciwi handlarze na początku zareagowali dość panicznie. W pierwszych miesiącach 2014 roku pierwsze pytanie, które handlarz zadawał sprzedającemu samochód brzmiało „Czy był już w tym roku na badaniu technicznym?”. Jeśli nie, można było jeszcze cofnąć licznik zanim auto trafiło do SKP. Jeśli tak, właściciel samochodu słyszał tylko sygnał zakończenia połączenia.

Wkrótce jednak handlarze zorientowali się, że SKP w żaden sposób nie weryfikuje przebiegów. Nawet jeśli auto przeszło badanie w stacji A i tam zapisano jego przebieg, to stacja B nie ma dostępu do tych danych i bez problemu wpisze przebieg niższy niż rok wcześniej – tłumaczy Jerzy Maliński, który jest także właścicielem Stacji Kontroli Pojazdów.

Jednak najbardziej bezczelnym pomysłem oszustów licznikowych jest uwiarygodnianie zaniżonego przebiegu przez Autoryzowane Stacje Obsługi. Mechanizm jest prosty – w sprowadzonym z zagranicy samochodzie przebieg zostanie cofnięty, a następnie celowo powoduje się w nim jakąś drobną awarię, której usunięcie zleca się ASO. Pracownik przyjmując zlecenie naprawy, wpisuje do systemu importera danej marki numer VIN auta wraz z zaniżonym przebiegiem. Tę informację zobaczy kupujący auta, który będzie próbował sprawdzić jego historię serwisową kontaktując się z najbliższym dealerem danej marki samochodów.

Przebieg aut oferowanych na Otomoto.pl

Popularne samochody dziesięcioletnie (rocznik 2005) – średni roczny przebieg 25 tys. km oznacza, że powinny mieć średnio powyżej 250 tys. km przebiegu.

VW Golf V – 369 ogłoszeń, w tym:

  • 361 egz. ma przebieg poniżej 250 tys. km
  • 293 egz. poniżej 200 tys. km.

VW Passat B6 – 348 ogłoszeń, w tym:

  • 308 egz. ma przebieg poniżej 250 tys. km
  • 181 egz. poniżej 200 tys. km.

Audi A6 C6 – 392 ogłoszenia, w tym:

  • 317 egz. ma przebieg poniżej 250 tys. km
  • 177 egz. poniżej 200 tys. km.

Popularne samochody piętnastoletnie (rocznik 2000) – średni przebieg 25 tys. km oznacza, że powinny mieć średnio powyżej 375 tys. km przebiegu.

BMW 530 E39 – 47 ogłoszeń, w tym:

  • 44 egz. ma przebieg poniżej 300 tys. km
  • 29 egz. poniżej 250 tys. km.

Mercedes E320 W210 – 34 ogłoszenia, w tym:

  • 31 egz. ma przebieg poniżej 300 tys. km
  • 19 egz. poniżej 250 tys. km.

Ukręcić łeb oszustwu

Tak dalej być nie może, jednak sytuacja nie ulegnie zmianie dopóki nie zostaną wprowadzone znaczne zmiany do systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Stacje Kontroli Pojazdów muszą przesyłać do CEPiK-u informacje o przebiegach i mieć do nich dostęp tak, by te przebiegi weryfikować – wskazuje Jerzy Maliński. W lutym 2015 roku Rada Ministrów zaakceptowała reformę CEPiK, która ma – między innymi – wprowadzić tę propozycję w życie i podobno ma to stać się jeszcze w bieżącym roku. Tyle, że CEPiK jest budowany już kilkanaście lat, a mimo to funkcjonalność systemu graniczy z bezużytecznością.

Z pomocą przychodzą także producenci samochodów. Przebieg jest coraz częściej zapisany w kilku niezależnych podzespołach auta. Proste cofnięcie licznika może zostać wykryte przez rzeczoznawcę dysponującym testerem diagnostycznym – mówi Wojciech Drzewiecki. Systemy informatyczne importerów aut pozwalają także sprawdzić historię serwisową aut sprowadzanych do Polski z Niemiec, w przypadku innych krajów jest to o wiele trudniejsze. Równie ważna jest jednak edukacja kierowców, tak by zwracali baczniejszą uwagę na historię samochodu (wiarygodna książka przeglądów, wykonywanych nie tylko w ASO i faktury za wykonane usługi) i stan techniczny auta (oceniany przez rzeczoznawcę), niż kierowali się „magią przebiegu”.

Czytaj też: 10 WSKAZÓWEK, JAK KUPIĆ SPROWADZONY SAMOCHÓD I SIĘ NIE NACIĄĆ [KROK PO KROKU]


Redaktor Punkta
 
Ekspert ds. ubezpieczeń 

Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.  

guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2024.03.26  •  Zdrowie
Jak wybrać najlepsze ubezpieczenie na raka?

Ubezpieczenie od następstw choroby nowotworowej musi zapewniać ochronę w przypadku diagnozy tej poważnej choroby. Jednak wybór odpowiedniej polisy jest już bardziej skomplikowany, ponieważ istnieje wiele zmiennych, które należy wziąć pod uwagę. W tym artykule podpowiadamy, jak wybrać najlepsze ubezpieczenie na raka, które spełni Twoje potrzeby i zapewni kompleksowe wsparcie.

Czytaj więcej
2023.11.16  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30
Najtańsze OC kwiecień 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2021.12.10  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku. Ile zapłacisz?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie dopełnisz tego obowiązku i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.04.15
Jak ustalić wartość rynkową pojazdu?

Wartość rynkowa pojazdu jest jednym z kluczowych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy sprzedaży lub zakupie samochodu. Niezależnie od tego, czy jesteś sprzedawcą, kupującym czy pośrednikiem, zrozumienie tego, jak ją ustalić jest niezbędne, aby przeprowadzić skuteczną transakcję.

Czytaj więcej
2024.04.07
Ile kosztuje ubezpieczenie OC bez zniżek?

Obowiązkowe ubezpieczenie OC jest niezbędne, aby chronić się przed finansowym obciążeniem w przypadku spowodowania szkody. Jednak wiele osób zastanawia się, ile kosztuje ubezpieczenie OC bez zniżek. W tym artykule dowiesz się, jakie czynniki wpływają na wysokość składki oraz jak można obniżyć koszty ubezpieczenia.

Czytaj więcej
2024.04.07  •  Samochód
Zmiany w prawie jazdy w 2024 roku  – nowe przepisy dotyczące psychotestów

Rok 2024 przyniósł wiele zmian dla kierowców nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej. Zaostrzenie przepisów dotknie zarówno najmłodszych kierowców, jak i seniorów. Nowe regulacje dotyczą badań psychologicznych, wymiany dokumentów, a także ograniczeń, które obejmą młodych kierowców. W tym artykule przyjrzymy się szczegółowo wszelkim prawnym nowościom, o których powinni wiedzieć kierowcy.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30
Najtańsze OC kwiecień 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
Ubezpieczenie OC Anglika
2019.04.11
Ubezpieczenie anglika w Polsce w 2023 roku – ile kosztuje OC dla aut z kierownicą po prawej stronie?

Polacy chętnie kupują auta z zagranicy. Mimo że największą popularnością cieszą się pojazdy pochodzące z Niemiec, to nie brakuje też chętnych na angliki, czyli pojazdy sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Dla tych samochodów charakterystyczna jest kierownica po prawej stronie. Ile kosztuje ubezpieczenie anglika w Polsce? Na jakie inne koszty muszą być przygotowani właściciele anglików? Sprawdzamy!

Czytaj więcej
Kobieta na motocyklu robi prawo jazdy kat. A
2020.05.22  •  Motocykl
Prawo jazdy kategorii A na motocykl. Ile kosztuje, od ilu lat, jakie wymagania?

Myślisz o zdobyciu prawa jazdy na motocykl? Poniżej znajdziesz wszelkie informacje na temat kat. A. Krok po kroku podpowiadamy, co zrobić i ile to kosztuje, aby móc poruszać się motocyklem po drogach publicznych.

Czytaj więcej