Kalkulator OC i AC - szybki i dokładny
do 76 ofert ubezpieczenia

Porównaj i oszczędź nawet 517 zł na OC
5 minut wypełniania formularza
pełne, wiarygodne porównanie nawet 76 ofert
możliwość zakupu online każdej oferty

  • Proama
  • Link4
  • Liberty
  • PZU
  • Gothaer
  • AXA
  • Aviva
  • Benefia

Wyłudzenie odszkodowania, oszustwo ubezpieczeniowe – jak są wykrywane?

Wyłudzenie odszkodowania, oszustwo ubezpieczeniowe – jak są wykrywane?
mfind.pl

Podobno sam Reymont wyłudził odszkodowanie równe 38 500 rubli za wypadek na kolei rosyjskiej, w której złamał dwa żebra. Sfałszowanie notatki lekarskiej przez znajomego lekarza, na podstawie której pisarz miał złamanych 12 żeber oraz inne liczne kontuzje ciała, powodujące niezdolność do pracy umysłowej, pozwoliło mu na uzyskanie ogromnego świadczenia, za które w ówczesnych czasach mógłby nabyć kilkanaście warszawskich kamienic. Towarzystwa ubezpieczeniowe mają jednak swoje narzędzia do walki z oszustwami.

Kiedy mamy do czynienia z oszustwem ubezpieczeniowym?

Oszustwa ubezpieczeniowe pojawiają się na wielu różnych etapach transakcji ubezpieczeniowej. Pierwszym takim etapem jest niewątpliwie moment składania wniosku i podawania w nim informacji odbiegających od faktycznego stanu rzeczy, dotyczących stanu zdrowia w przypadku polis na życie, czy miejsca parkowania pojazdu w nocy, albo tego czy auto będzie użytkowane przez młodych kierowców w przypadku polis komunikacyjnych.

Co grozi za wprowadzenie ubezpieczyciela w błąd przy zawieraniu umowy ubezpieczenia?

Czy zdarzyło Ci się, choć raz w życiu skłamać podczas składania wniosku ubezpieczenia komunikacyjnego, majątkowego, zdrowotnego czy na życie? Jeśli tak zobacz, jakie konsekwencje może mieć Twoje mijanie się z prawdą i jak ubezpieczyciele weryfikują rzetelność składanych przez Ciebie oświadczeń.

Podawanie fałszywych danych przy zawieraniu umów OC

Polisa OC komunikacyjnego jest najczęściej zawieranym na polskim rynku ubezpieczeniem. Najczęściej w nim również dopuszczamy się nadużyć i oszustw w celu obniżenia płaconej składki. Polisę OC na samochód traktujemy cały czas, jako konieczny podatek, z którego i tak nic dla siebie nie mamy. Czego zatem dotyczą nadużycia w OC? Najczęściej rozmijamy się z prawdą podając wysokość zniżek, jakie posiadamy, to czy pojazdem będą poruszać się młodzi kierowcy, za co towarzystwa naliczają przecież zwyżki, to ile w ciągu roku kilometrów wykonujemy pojazdem i czy wyjeżdżamy nim poza granicę kraju.

Jak ubezpieczyciele starają się zapobiegać tego typu nadużyciom?

W ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK od 11 lutego 2012 r. pojawił się nowy przepis oznaczony, jako art. 8a. Według niego jeżeli ubezpieczający nie poda zakładowi ubezpieczeń znanych sobie okoliczności, o które zakład ubezpieczeń zapytywał przed zawarciem umowy OC i które pociągać będą za sobą istotną zmianę prawdopodobieństwa wypadku ubezpieczeniowego, zakład ubezpieczeń będzie miał prawo żądać odpowiedniej zmiany wysokości składki ubezpieczeniowej. Np., jeżeli w składanym wniosku o OC nie zgłosimy młodego kierowcy a ten spowoduje wypadek, ubezpieczyciel będzie mógł żądać od ubezpieczonego dopłacenia takiej kwoty za polisę, która uwzględniałaby użytkowanie auta przez młodego kierowcę.

Od 11 lutego 2012 roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny udostępnił również dla wszystkich kierowców platformę do identyfikacji umów OC, a dla agentów do sprawdzenia historii ubezpieczeniowej klienta. Każda firma przekazuje do UFG informacje o ubezpieczonych autach i o wszystkich szkodach, dzięki czemu wystarczy kilka kliknięć, żeby sprawdzić, czy podane przez klienta informacje są zgodne z prawdą.

Podawanie fałszywych danych przy zawieraniu umów ubezpieczenia dobrowolnego

W przypadku dobrowolnych umów komunikacyjnych takich jak autocasco, nasze nadużycia dotyczą podobnych kwestii. Dodatkowo często rozmijamy się z prawdą, jeśli chodzi o wskazanie tego, gdzie parkujemy pojazd w nocy. Jak ubezpieczyciele odnoszą się do tych nieścisłości? Jeśli chodzi o zniżki i przebieg szkodowości dokładnie tak samo, jak w przypadku umów OC. Dodatkowo, jeśli towarzystwo udowodni ubezpieczającemu nieścisłości w składanym przez niego wniosku, może rozwiązać z nim umowę ubezpieczenia a w przypadku zgłoszenia szkody odmówić wypłaty odszkodowania.

Z prawdą dość często rozmijamy się również zawierając umowy ubezpieczenia zdrowotnego, czy ubezpieczając swój majątek np. dom czy mieszkanie. Często we wnioskach na ubezpieczenie zdrowotne zapominamy wspomnieć o tym, że jesteśmy palaczami, leczymy się na choroby przewlekłe, czy też w ostatnim czasie przechodziliśmy hospitalizację. Niestety nasza „skleroza” w tych przypadkach ma krótkie nogi. Bardzo często TU przed podpisaniem umowy poprosi Cię o dokumentację medyczną, w której zapewne uwzględnione będą wszystkie zapomniane przez Ciebie niedyspozycje. Jeśli zawarcie umowy ubezpieczenia zdrowotnego nie wymaga weryfikacji wniosku ze strony lekarza, czyli umowa została podpisana z Tobą pomimo fałszywych danych, pamiętaj o tym, że masz do czynienia z ubezpieczeniem dobrowolnym i ubezpieczyciel może z tego powodu wypowiedzieć Ci polisę, bądź odmówić realizacji usług czy wypłaty świadczenia. Takie zachowanie towarzystwa zgodne jest z OWU, które otrzymujesz do zawartej umowy ubezpieczenia. Podobnie rzecz ma się z ubezpieczeniami majątkowymi.

Wyłudzenie odszkodowania, oszustwa i nadużycia przy zgłaszaniu szkód

Kolejnym etapem transakcji ubezpieczeniowej narażonej na nadużycia nieuczciwych klientów jest zgłaszenie szkód. Dotyczy to zarówno ubezpieczeń komunikacyjnych, majątkowych jak i życiowych. Zgłaszając szkodę zawyżamy faktyczną wartość szkody, albo dodatkowo dopisujemy inne uszkodzenia nie powstałe w skutek bezpośredniego zdarzenia objętego ubezpieczeniem. Podobnie jest z wypłatą odszkodowań za utratę uszczerbku na zdrowie czy utratę „fikcyjnego” mienia utraconego podczas kradzieży mieszkania lub pożaru czy zalania.

Jak towarzystwa ubezpieczeniowe walczą z nieuczciwymi klientami?

Aby zmniejszyć procent nieuczciwych klientów i ukrócić proceder nadużyć w stosunku do zakładów ubezpieczeń, TU od lat współpracują z policją, zatrudniają detektywów czy analityków, których zadaniem jest analiza danych i wyłapywanie pewnych prawidłowości odnośnie sytuacji związanych z nieuczciwym zachowaniem klientów. Praca i metody pracowników tego sektora ubezpieczeniowego są objęte tajemnicą ze względu na specyfikę wykonywanych czynności. Ubezpieczyciele planują również stworzyć bazę danych zdarzeń i szkód, która ma im pomóc skutecznie walczyć z nieuczciwymi klientami, którzy wyłudzają odszkodowania majątkowe i życiowe.

Jak będzie działała baza? Zakłady ubezpieczeń będą dostarczały informacji o szkodach, które rejestrują u siebie, dzięki czemu będzie można zweryfikować, czy dana szkoda nie jest dwa razy zgłoszona do dwóch różnych zakładów ubezpieczeń, czy szkoda naprawdę miała miejsce, czy też jest to celowe działanie polegające na wyłudzeniu odszkodowania od zakładów ubezpieczeń. W pierwszej kolejności w bazie znajdą się dane dotyczące ubezpieczeń majątkowych od ognia i innych żywiołów oraz pozostałych szkód rzeczowych oraz ubezpieczenia życiowe. Baza objąć ma wszystkie ubezpieczenia majątkowe i na życie. Działać będzie ona na zasadzie wzajemności i dobrowolności. PIU ocenia, że budowana za blisko 7 mln zł baza umożliwi wzrost wykrywalności wyłudzeń i oszustw w stosunku do towarzystw ubezpieczeniowych.

Podsumowanie

  • Oszustwa ubezpieczeniowe pojawiają się na wielu różnych etapach transakcji ubezpieczeniowej m. in. przy składaniu wniosku i zgłaszaniu szkody.
  • Nadużyć i oszustw najczęściej dopuszczamy się w ubezpieczeniach komunikacyjnych.
  • Od 11 lutego 2012 r. pojawił się nowy przepis oznaczony, jako art. 8a, który stanowi, iż jeżeli ubezpieczający nie poda zakładowi ubezpieczeń znanych sobie okoliczności, o które zakład ubezpieczeń zapytywał przed zawarciem umowy OC i które pociągać będą za sobą istotną zmianę prawdopodobieństwa wypadku ubezpieczeniowego, zakład ubezpieczeń będzie miał prawo żądać odpowiedniej zmiany wysokości składki ubezpieczeniowej.
  • Od 11 lutego 2012 roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny udostępnił również dla wszystkich kierowców platformę do identyfikacji umów OC, a dla agentów do sprawdzenia historii ubezpieczeniowej klienta.
  • Zakłady ubezpieczeń planują stworzyć bazę danych zdarzeń i szkód, która ma im pomóc skutecznie walczyć z nieuczciwymi klientami, którzy wyłudzają odszkodowania majątkowe i życiowe.

Tematyką ubezpieczeń zawodowo zajmuję się od ponad pięciu lat. Prywatnie jestem fanką sportów wszelakich, gier planszowych, dobrej książki i jeszcze lepszego jedzenia. Motto życiowe: Bo w życiu chodzi o to, by być trochę niemożliwym.

Zobacz także:

Dodaj komentarz

10 komentarzy do "Wyłudzenie odszkodowania, oszustwo ubezpieczeniowe – jak są wykrywane?"

avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy
szkoda
Gość

gdzie zgłosć

Urszula Zimnoch
Gość

Szkodę komunikacyjną należy zgłosić w Towarzystwie Ubezpieczeniowym w którym sprawca ma wykupioną Polisę OC.
Jeśli chcesz zgłosić szkodę AC, kradzież pojazdu, bądź uszczerbek
na zdrowiu z tytułu ubezpieczenia NNW, który wystąpił wskutek wypadku, zgłoś się do swojego Ubezpieczyciela. Pamiętaj, że w wielu przypadkach ważny jest termin przekazania informacji o zdarzeniu,
więc nie odkładaj tego na później.

Pozdrawiam
Urszula Zimnoch
zespół mfind

Tomek
Gość

taka ustawiona stluczke mozna sobie obejrzec np tu [reklama]

kinga
Gość

Witam serdecznie , mam pytanie otrzymałam od ubepieczyciela informacje iż pasażer autobusu z którym miałam stłuczkę w br rości prawo do wypłaty odszkodowania z tyt. uszczerbku na zdrowiu po zdarzeniu Dodam iż kolizja była mała a nawet sam kierowca stwierdził że nie czuł uderzenia w moje auto. Na miejscu była policja i nie było wzywane pogotowie Co mam też zrobić ;/ Domyślam się iż jest to nadużycie ze strony pasażera . Nie wiem dokładnie z kat miał moje dane osobowe , nr polisy ponieważ z tego co wiem kierowca nic nikomu takiego nie podawał

Artur
Gość

Byłem ubezpieczony grupowo w szakładzie pracy na 61 tys. zl zachorowalem na raka w czasie pracy allianz odebral mi 40 tys. z polisy na zycie, place dalej ta samam skladke na 20 tys. czy to jest ok?

Łukasz Leus
Ekspert

Witam,
Składka powinna zostać dopasowana do wysokości sumy ubezpieczenia (czyli do 20 tys. zł, a nie 61 tys. zł). W takiej sytuacji należy zgłosić to do ubezpieczyciela z prośbą o rekalkulację składki, a następnie do kadr, aby z Pańskiej pensji została potrącona mniejsza składka.

Pozdrawiam,
Łukasz

Paulina
Gość
W sierpniu mój narzeczony miał stłuczkę motorowerem marki junak, który kupilismy w sklepie ‚Stihll’ . Na miejsce stłuczki przyjechała policja, sporządzili protokół z tego zdarzenia . Dziś, czyli 14.11.2016, zostaliśmy poinformowani (przez pracownika Stihlla, który sprzedał nam ten motorower oraz na którego był od wczesniej ubezpieczony, zanim mój narzeczony ubezpieczyl go na siebie), ze ponoć mój narzeczony posłużył się jego nazwiskiem przy ubezpieczeniu OC , przez co podnieśli kwotę za tamto zdarzenie na 12 000zl. Cos mi się tu nie podoba, ponieważ junak byl juz wtedy ubezpieczony na mojego narzeczonego a nie na tamtego mężczyznę . Mamy pokwitowanie z ubezpieczalni,… Więcej »
Maciej Putrzyński
Ekspert

Dzień dobry

czy przyszło do Pani pismo bezpośrednio od ubezpieczyciela z żądaniem dopłaty? Czy w międzyczasie skończyła się polisa z którą motorower został zakupiony? W jaki sposób została zawarta polisa na Pani narzeczonego? Prosiłbym o opisanie zdarzeń chronologicznie . Co do zasady, poprzedni właściciel nie powinien mieć z tą sprawą nic wspólnego, więc proszę się go nie słuchać. Podstawą jest korespondencja z TU, której aktualnie nie ma.

Pozdrawiam

Maria
Gość
Witam ! a może ktoś podpowie co zrobić kiedy to ubezpieczyciel jawnie zezwala na oszustwo ?sytuacja była taka :jadący przed synem samochód nagle gwałtownie zahamował nie doszło do stłuczki ale została delikatne uszkodzona plastikowy uchwyt tablicy rejestracyjnej, koszt pomiędzy 15 a 60 zł pani szybko porobiła zdjęcia z dokumentami syna ,syn młody kierowca wezwał policię policja przyjechała i stwierdziła że nie zaistniała żadna kolizja i odjechali.Jednak po czasie dostałam pismo bo moim autem syn jechał inormujące o szkodzie. telefonicznie dowiedziałam się że to ogromnej wartości szkoda .Wysłałam e-mailem informację że nie zgadzam się tą oceną i wysłałam zdjęcie tego niby… Więcej »
Maciej Putrzyński
Ekspert

Dzień dobry

czy pismo dotyczyło zdarzenia z dnia, w którym doszło do „kolizji”? Czy podpisywała Pani jakiekolwiek oświadczenie dotyczące szkody? Proponowałbym zgłosić się do Pani ubezpieczyciela i zgłosił w takim razie wyłudzenie odszkodowania(jest to przestępstwem). Wszystko na drodze oficjalnej (pisemnej), można również stawić się osobiście w dziale likwidacji szkody (ma Pani numer szkody w piśmie).

Pozdrawiam

wpDiscuz