mfind.pl

Prawo jest po stronie Tomka, który doskonale zdaje sobie z tego sprawę i odwołał się już do Rzecznika Finansowego (dawniej był to Rzecznik Ubezpieczonych). Czy coś jeszcze może zrobić? Tak, złożyć skargę do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. By to zrobić, trzeba wiedzieć kilka podstawowych rzeczy o działaniu UKNF.

1. Co to jest Urząd Komisji Nadzoru Finansowego?

UKNF wykonuje zadania Komisji Nadzoru Finansowego. W 2013 roku wpłynęło do niego 10  696 skarg. Jak pisze, Gazeta Prawna, to rekordowa liczba, prawie o 1/3 większa niż w 2012 roku. Z roku na rok klienci częściej skarżą się na podmioty rynku finansowego, głównie banki oraz ubezpieczycieli. 5050 skarg dotyczyło działalności banków, a 4872 towarzystw ubezpieczeniowych. W przypadku ubezpieczycieli liczba ta wzrosła niemal o połowę w stosunku do 2012 roku!

2. Na co ubezpieczeni mogą skarżyć się do UKNF?

Krystyna Krawczyk, dyrektor Biura Rzecznika Ubezpieczonych, zwraca uwagę na to, że w Polsce brakuje regulacji prawnych, które zmusiłyby ubezpieczycieli do zaniechania działania na szkodę konsumentów. – Najwięcej problemów rodzą działania TU w zakresie ubezpieczenia OC, gdzie od wielu lat na rynku toczy się wojna cenowa. Ubezpieczyciele walczą ze sobą, oferując coraz niższe składki na obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów licząc na to, że klient zwabiony niską składką wykupi u nich również kolejne polisy np. ubezpieczy mieszkanie czy domek letniskowy. Obowiązkowe ubezpieczenie wielu ubezpieczycieli sprzedaje więc za zaniżoną składkę a na kolejnych produktach chce zarobić. Niestety, w takiej sytuacji niedobór składki przekłada się na „niedobór” w wypłatach należnych odszkodowań – mówi.

Faktycznie, opóźnianie wypłaty odszkodowania bądź niezrobienie tego w ogóle, to najczęstsze przyczyny skarg klientów. Wielu ubezpieczycieli stosuje taki trik, bo z wypłaty odszkodowań zwyczajnie obniżają rentowność produktu – zwłaszcza przy niskich składkach. Jeśli więc ubezpieczyciel próbuje Cię oszukać, nie zastanawiaj się tylko walcz o swoje.

3. Jak złożyć skargę na ubezpieczyciela do UKNF?

Skarga do UKNF może być złożona na dwa sposoby. Jeśli jesteś zwolennikiem tradycyjnych metod, możesz wysłać list albo zanieść go osobiście do kancelarii urzędu. Z tej opcji będziesz musiał również skorzystać, jeśli Twoja sprawa ma wiele załączników i do gotowego wniosku załączasz dodatkowe dokumenty. Jeśli natomiast preferujesz elektroniczne rozwiązania, a Twoja sprawa jest stosunkowo prosta – możesz skorzystać z gotowych formularzy, dostępnych na stronach UKNF.

4. Co możesz zyskać, składając skargę na ubezpieczyciela do UKNF?

UKNF nie ustosunkowuje się do pojedynczych spraw. Jeśli więc chciałbyś uzyskać należne Ci odszkodowanie, złóż wcześniej skargę do Rzecznika Finansowego, który może interweniować w Twojej sprawie u ubezpieczyciela. UKNF zapozna się z przedstawionymi dokumentami i zwróci się do instytucji z prośbą o wyjaśnienie sytuacji. KNF może potem sprawdzić, czy ubezpieczyciel stosuje się do zaleceń nadzoru, a jeśli nie – może nałożyć karę finansową.

5. Jaka jest prawidłowa kolejność skarg na ubezpieczyciela?

Pamiętaj, jeśli ubezpieczyciel odmówił Ci wypłaty odszkodowania, masz prawo się odwoływać do zarządu towarzystwa. Jeżeli po odwołaniu firma podtrzyma swoją decyzję, złóż skargę do Rzecznika Finansowego, załączając całą dotychczasową korespondencję z ubezpieczycielem. Rzecznik zażąda od towarzystwa wyjaśnień i wyrazi swoją opinię. Nie może jednak nakazać ubezpieczycielowi zmiany decyzji. Jeśli chcesz jednak, aby ubezpieczyciel został surowiej ukarany i aby nie stosował już takich praktyk wobec żadnych klientów, złóż skargę do UKNF. Pracownik Urzędu zapozna się z przedstawionymi dokumentami, zażąda od zakładu ubezpieczeń wyjaśnień bądź przekaże sprawę do KNF.

Czytaj także: KNF – czy może Ci pomóc w sporze z ubezpieczycielem?