Ubezpieczenie AC to dobrowolne ubezpieczenie komunikacyjne, które zapewnia odszkodowanie m.in. w razie kradzieży, uszkodzeń czy zniszczeń spowodowanych przez żywioły, akty wandalizmu, nieznanych sprawców czy w wyniku zderzenia ze zwierzętami. Zawierając polisę AC, zapoznaj się z O

WU (Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia). To właśnie tam znajduje się odpowiedź na pytanie, jak zgłosić szkodę z AC.

Zgłoszenie szkody z AC a obowiązki po zdarzeniu

Każda firma ubezpieczeniowa wymienia w OWU obowiązki ubezpieczonego. W przypadku szkody powinieneś postępować zgodnie z opisaną tam procedurą. Przykładowo AXA wymaga od klienta, by ten:

  • zapewnił bezpieczeństwo ruchu w miejscu zdarzenia,
  • w miarę możliwości ratował przedmiot ubezpieczenia, by zapobiec szkodzie lub zmniejszyć jej rozmiar,
  • nie wprowadzał żadnych zmian lub napraw w uszkodzonym samochodzie (dotyczy to również wyposażenia dodatkowego) bez wcześniejszych oględzin dokonanych przez przedstawiciela ubezpieczyciela,
  • wezwał na miejsce zdarzenia policję, jeżeli są ranni,
  • zanotował numer rejestracyjny pojazdu, z którym doszło do kolizji i spisał dane kontaktowe świadków zdarzenia.

Podobne zapisy można znaleźć w OWU każdego ubezpieczyciela działającego na polskim rynku.

AC zgłoszenie szkody – ważny jest termin

We wspomnianych OWU ubezpieczyciele zamieszczają informację o terminie, w jakim właściciel pojazdu powinien zgłosić szkodę. To kolejny krok, który należy wykonać, by ubezpieczyciel wypłacił należne odszkodowanie. Terminu należy dochować, gdyż firmy ubezpieczeniowe zastrzegają sobie prawo do obniżenia wysokości wypłaconego odszkodowania. Szkodę możesz zgłosić na kilka sposobów, w tym telefonicznie i mailowo.

W poniższej tabelce znajdziesz informacje o tym, ile czasu masz na powiadomienie o uszkodzeniu pojazdu w wybranych firmach ubezpieczeniowych.

Firma ubezpieczeniowa

Maksymalny termin zgłoszenia szkody

AXA

7 dni od uszkodzenia lub zniszczenia samochodu i 2 dni od dnia, w którym ubezpieczony dowiedział się o kradzieży.

Benefia (AC Serwis)

Niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni roboczych od daty stwierdzenia szkody, a w przypadku kradzieży nie później niż w ciągu 2 dni od daty jej stwierdzenia.

Compensa

5 dni roboczych od uzyskania informacji o zdarzeniu i 2 dni robocze od uzyskania informacji o kradzieży pojazdu.

Generali

Niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od daty powstania szkody.

Link4

Niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od daty powstania szkody.

PZU

Niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od daty powstania szkody.

Warta

Nie później niż w ciągu 7 dni, a w przypadku kradzieży nie później niż następnego dnia roboczego od daty powstania szkody.

Aviva

Niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od daty powstania szkody.

TUW

Nie później niż w ciągu 5 dni roboczych, a w przypadku kradzieży nie później niż w ciągu 2 dni roboczych.

TUZ

NIezwłocznie.

Oprac. na podstawie OWU AC poszczególnych firm ubezpieczeniowych (stan na 19.03.2020).

Jak zgłosić szkodę z AC – dostarczenie dodatkowych dokumentów

Samo zgłoszenie szkody AC nie wystarczy, by firma ubezpieczeniowa wypłaciła odszkodowanie – konieczne będzie dostarczenie także dodatkowych dokumentów. Przykładowo Benefia wymaga od klienta przedłożenia wszelkich posiadanych dokumentów pojazdu, w tym przede wszystkim:

  • rachunku zakupu pojazdu lub umowy sprzedaży,
  • dowodu odprawy celnej,
  • dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu i książki gwarancyjnej,
  • wypisu z prawa jazdy osoby kierującej pojazdem w chwili, w której doszło do zdarzenia.

Dostarczenie wymaganych dokumentów oraz współpraca z ubezpieczycielem leżą w Twoim interesie – od tego zależy, jak szybko szkoda z polisy AC zostanie zlikwidowana. Przykładowo AXA przewiduje, że klienci mogą przyspieszyć ten proces, decydując się na oględziny online. Polegają one na udostępnieniu za pomocą np. smartfona obrazu zaistniałej szkody.

Jak zostanie zlikwidowana szkoda z AC?

Postępowanie zgodnie ze wskazówkami zawartymi w OWU danego ubezpieczyciela gwarantuje, że szkoda zostanie szybko zlikwidowana. Są dwa sposoby likwidacji szkody:

  • serwisowy (bezgotówkowy) – polega na naprawie pojazdu w warsztacie,
  • kosztorysowy – ubezpieczyciel wypłaca klientowi odszkodowanie na podstawie kosztorysu.

Czytaj także: Likwidacja szkód: rozliczenie bezgotówkowe czy wariant kosztorysowy?

Sposób likwidacji szkody oraz rodzaj części, jakie zostaną użyte do naprawy pojazdu (oryginalne, zamienniki), wybierzesz już na etapie wyboru ubezpieczenia AC. To jeden z czynników wpływających na wysokość składki ubezpieczeniowej.

Otrzymałeś pieniądze na konto, bo zawierając umowę o ubezpieczenie AC zdecydowałeś się na wariant kosztorysowy? Pamiętaj, aby upewnić się, że wysokość odszkodowania nie została zaniżona. Jeżeli wypłacona kwota nie pozwoli pokryć kosztów zakupu i wymiany uszkodzonych elementów pojazdu, odwołaj się od decyzji firmy ubezpieczeniowej.

Czytaj także: Jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?